[/img]https://cf.geekdo-images.com/images/pic233007_md.jpg[/img]

KOMPONENTE:
Postoje 4 edicije pomenute igra! Prve dve su prahistorijske 1981 i 1989), i o njihovom izgledu nema potrebe govoriti- zastarele. E sad postoji 3. edicija (Phalanx Games 2001-2007), koju sam ja trazio, te 4. (zadnja-pod produkt Mayfair Games 2012- )koja me bas nije privukla. Razlika je fakticki, jedino u komponentama, sve ostalo je isto.
A.) PHALANX GAMES- izrada, jako specificna i po njihovom uobicajnom standardu sem sto nedostaje u kutiji insert za countere, koji PG cesto pakuje u svoje igre. Manja kutija, sa crtanim coverom, frontalnog sukoba Unije i Konfederacije (dalje u tekstu Sjever i Jug)- ok, ali nista vise od toga. Mapa je jasna, opet nista sto bi graficki oduzimalo dah, ali lepo rasporedjena i prakticno postavljena, da se oba igraca snalaze na njoj podjenako. Polja, koja predstavljaju gradove i po kojima se krecu conteri su malo mala, (kad na nju stane counter pokrije citavu povrsinu, pa je zato nemoguce procitati lokaciju). Mapi ocajnicki fale, tabele i informacije, koje nazalost citavo vreme trazis po pozadinama jedne od 3 knjizice pravila. Counteri su prelepi, krasni, kvalitetno uradjeni, dosta veliki (i oni sa pepeljara dioptrijom nece imati problema), poprilicno debeli a i vizuelno odskacu od ostatka komponenti, (pogotovo 3 glavna generala)

B.) MAYFAIR GAMES- graficki, redizajnirana od temelja. Cover predstavlja Abrahama Lincolna, kao centralnu figuru (kome izgled bas i nisu pogodili- izgleda kao shimpanz iz filma Planet of Apes), a ljevu i desnu stranu predstavljaju generali iz obe strane. Cover je (osim sto Lincoln jede banane) svakako bolji od 3 edicije. E i sad dolazimo, do najveceg felera- mapa. Mapa je po dimenzijama nesto manja od mape trece edicije, vise ima neki kockasti oblik. Point to point je odradjen lepo, i prostori su dovoljno veliki, da stane i counter ali i da se vidi gde se nalazi. Problem je u neverovatnem miss printu! Pogresno podeljeni poeni po mapi i tabele (koje su nedostajale u trecoj ediciji i koje bi trebale da doprinesu laksemu snalazenju) su pogresno printane-to me je jednostavno, odbilo od uzimanja 4 edicije.Counteri su manji, ni priblizno lepi kao u trecoj ediciji ali opet vise po standardu war gaminga.

PRAVILA:
Rulebook je podeljen u 3 knjizice i zamisljen je modularno, gde na osnovu basic pravila, sam dodajes advance rules od prilike ono sta ti odgovara. Basic je napisan na 8 stranica, koje se sa lakocom prelaze ali nedostaje vizualizacije primera i jako je monotono citanje (medjutim sa osnovom dobijas jednu veoma laku igru, koja je daleko od drazi wargaminga) . Advance je podeljen u nekoliko sektora- prvo sto dodaje je supply faza, koja je po meni neobhodna. Onda modularno mozes izmeniti i moving (koriscenje tabele i malo bolji balans sami igri). Borba u advance sekcije je potpuno izmenjena, i igri daje puno vise strateskog elementa, pogotovo sa uvodjenjem leadera, moral checka i dezertiranja. Cak je moguce, da uvedes alternativne historijske elemente, kao sta bi bilo ukoliko bi se Evropske sile prikljucile ratu, na stranu Juga (Francozi i Englezi imaju cak svoje countere

[/img]http://www.avalanchepress.com/images/HouseDiv150.jpg[/img]
TOK IGRE:
Ja sam igru igrao odma sa ukljucenih 90% svih advance pravila, sto savetujem svakome. Igra je u prividnom disbalansu- gde ima Sjever vise vojske, jacu ekonomiju, bolje pocetno razmestanje, veci broj leadera(2:1), kontrolu rijeka i naravno brodove za kretanje po moru. Sa druge strane Jug ima prve 3 godine (pricam o citavoj kampanji 1861-1865) bolje uredjene puteve, bolje sistematizovanu komandu (sto je prednost u commad tabeli za kocku), te komandno najjaceg leadera (ali samo u periodu 10 turna), sve to skupa je relativno slabo naspram toga sta poseduje Sjeverna strana. Dizajner je to balansirao sa nacinom kako obe strane mogu stici do pobjede. Da bi pobjedio Sjever, mora Jugu preuzeti sve industrijsko-rekrutne centre (jacine 2 i 3), a sa druge strane Jug ima 3 nacina: -ako osvoji Washington DC ili -ako u bilo kom momentu ima vise industrijsko-rekrutnih bodova od Sjever pobedjuje, isto tako ako do kraja kampanje Sjever ne osvoji potrebne gradove Jug pobedjuje.
Igra je podeljena u 5 faza. A sistem je, da uvek pocne Sjever odigra sve faze, nakon njega Jug sve faze i onda se prelazi u sledeci turn.
Prva faza je supply- klasicno pogledas sta, od vojske imas u liniji odrzavanja i izracunas moguce gubitke.
Druga faza je moving- bacis kocku i pogledas tabelu (u kojoj Jug ima prve 3 godine prednost) gde pise koliko imas MP za taj turn. MP trosis aktivacijon svih jedinica na jednoj lokaciji, koje mozes za taj isti MP, da pomeris na razlicite lokacije. Pomeranja su moguca putevima, zeljeznicama, rijekama i morem (samo Sjever). Koju distancu cete moci preci za jedan bod odredjuje nekoliko stvari: dal su zeljeznice vase ili ne, dal idete nasuprot toku rijeke, dali su calvary jedinice....MP moze da se trosi i za izgradnju zastitnih rovova, sto daje bonuse u odbrani. Stratesko su pomeranja jako ljepo zamisljena, ali uvijek imas osjecaj, da ti fali bas to jedno- zadnje pomeranje.

Treca faza je borba, do nje dodje se ako posle moving faze, dve strane nalaze u istom polju. Sam nacin ratovanja je izuzetno zanimljiv. Izracunas koliko imas komande, naspram tog broja aktiviras jedinice i odredis mete, nakon toga bacas kocke i dajes hit pointe. Kocke moze da modificira leader te iskusne jedinice. Svi pogodjeni onda bacaju kocke, dal su moralno out i beze sa bojnog polja. Posle 4 runde zavrsava se jedan dan- tada mozes da regrutujes jednu moralnu slabu jedinicu nazad na bojno polje za sljedeci dan. Takodje mozes posle svake runde, da dovlacis pojacanja iz okolnih gradova, sto igri daje dodatnu takticku notu. Kad se borba zavrsi, pobjednik moze, da poveca cin jednoj jedinici, gubitnik se povlaci... Zadnje u toj fazi je racunanje moralno slabih jedinica, dali ce dezertirati ili ne, gde se opet dodaju modifikacijski poeni.
Cetvrta faza je faza, gde povecate cin jednoj svojoj jedinici, a time i povecate bazu novih jedinica koje cete moci rekrutirati u narednoj fazi. U tom segmentu igra sadrzi, jednu unikatnu stvar koju nisam do sada vidjao. U 1 turnu, oba igraca krecu samo sa Militia jedinicama jacine 2, i po jednog konjenika jacine 1. Kad god povisate cin jedinici (counter sa brojem 2 menjate za counter 3), time dobijate novu jedinicu u supply bazi.
Peta faza- rekrutiras jedinica koliko imas poena po tabeli i koliko imas jedinica u supply bazi na raspolaganju.
ZAKLJUCAK:
Zakljucak moram, da pocnem sa korelacijom cijena- i sta dobijas za tu cijenu! Pa ljudi ovo je neverovatno. Za 25e dobijas igru, koja po komponentama, taktickoj i strateskoj dubini, daleko daleko prevazidje ulozeno. Igra je odlicna! Razliciti nacini kako stici do pobjede dosta uticu na igru.. U zadnjoj partiji koju smo igrali, Kiki je po centralnoj strani (sa Sjeverom) krenuo sa oba leadera, da mi preuzima grad za gradom. Ja sam se prividno pripremao na finalni obracun i pravio ogroman stack! U momentu kad sam mu oba generala navukao suvise duboko, promenio sam kurs i krenuo direktno na Washington, gde sam pobjedio i zavrsio partiju. To pricam bas iz razloga sto, sami ciljevi drasticno menjaju prividnu nadmoc koju posjeduje Sjever (12 jedinica vise u supply bazi tokom cijele kampanje) te igru balansiraju, na nacin, da obe strane imaju 50:50. Moc nadgradjivanja jedinica te prisiljava da igras agresivno jer time povecavas supply bazu novih jedinica, i nadgradjujes stare. Same borbe iako su predstavljene kao dice fest, su jednostavne, unikatne i jako takticke, gde nivo srece mozes da drasticno smanjis pravim potezima. Negativna strane- manjak tabela te konstantno trazenje po pravilima, premalo mjesta za countere na pointima, nacin da jeda igrac odigra sve faze (sto moze ponekad, da se produzi te vremenski nije bas posreceno) moze da oduzme adekvatnu stratesku reakciju, koja bi dala igri sirinu. Uprkos svemu igra mi se bas svidja i mislim, da ce imati svoje mjesto u kolekciji zauvjek!