
Nastavak odličnog serijala 18xx igara, za 2-8 igrača,takođe bazirana na originalnoj igri Francis Tresham-a (1829) ali ipak različita od 1830 uvjetovano načinom poslovanja i podnebljem na kojem se događa.
Smještenoj u živopisni krajolik Engleske od 1839-1923 god. Ili godine „Željezničke Manije“ koja je privukla mnoštvo investitora,boreći se za svako selo i grad kako bi financirali željeznicu i nudili dodatne popratne sadržaje(hotele,restorane,barove...).Mnogi investitori ,zbog velikog optimizma,pogrešno su procjenili financijsku situaciju,te jevremenom ostalo samo nekoliko kompanija koje su relativno dobro poslovale,ostatak se udruživao sa jednako lošim kompanijama očekivajući tako da pokriju barem osnovne troškove ,praćeno sa lošim uslugama,kvarovima i visokim cijenama prijevoza.
Parlament je često morao intervenirati izabranjivati rad određenim kompanijama,što je neizostavno dovodilo do nepotizma,pa ipak na svaku zatvorenu kompaniju došle bi 2-3 nove.
Tadašnji kralj željeznica George Hudson naći će se u centru skandala sa dionicama,malverzacija koja će ostati poznata kao „George Hudson manevar“- podizanja vrijednosti dionica i isplaćivanja dividende na način da se izvlači novac iz kompanije;jedna od mnoštva opcija tijekom igranja.
Igra nas smješta u ovaj kotao željezničke manije,turbulentnih ekonomskih promjena ,gdje će te investirajući u željeznice,infrastrukturu te kupujući dionice pokušati ostvariti dobit.
Dionice,vlakovi i državne dozvole za određene rute put su do profita ,pa će igrač imati i po nekoliko kompanija kako bi došao u posjed većeg udjela,raznim metodama i ne tako bezazlenim ..Kompanije koje se nalaze na IPO (Initial Public Offering) primamljive su svakom investitoru radi dozvola za kupnju određenih vlakova (lokalni,teretni ili ekspress).Na to sve dolazi vjerno simulirano burzovno poslovanje i upotreba „open outcry“ na početku igre daje poseban osjećaj da se zaista nalazite na burzovnom podiju (trading floor).U igri se nalazi 20 kompanija koje su povijesno točno raspoređene na mapi.
Igra se sastoji od tri osnova kruga od kojih svaki ima nekoliko dodatnih opcija
-Saborski dio
-Dioničarski dio
-Operativni dio
Sposobnost brzog snalaženja,računanja,planiranja i živci biti će detaljno i ponovno testirani.

BURZA I OPERATIVNI DIO:
Postoje dvije vrste dokapitalizacije kompanije,status o kojemu odlučuje igrač.Kupovinom kontrolnog direktorskog paketa od 30% dionica firma je u neaktivnom stanju, a aktivna postaje ukupnim vlasništvom od 50%,tada odlučujete hoće li kompanija biti dokapitalizirana od strane države ,sa primamljivim beneficijama u vidu novčane isplate 10x zadnja vrijednost dionice i jedna lokacija po želji.Nakon toga kompanija izlistava se na burzi sa određenom početnom cijenom ovisno o visini investicije .Investitor sa ovom odlukom ima obvezu isplate dividende,na njemu je da nađe načina da nešto novca završi i u privatnom trezoru.
Ukoliko ideja uplitanja države stvara odbojnost,investitior može dokapitalizaciju izvršiti putem dionica tj. javnog financiranja,sa iznimkom da za svaku lokaciju na mapi plaća 60£ .Nakon uplate vaš novac,sa dozvolom za kupnju određenog vlaka nalazi se u riznici kompanije (temeljni kapital),striktna je podjela između kapitala kojim firma raspolaže kao direktna posljedica vaših odluka i vaše zarade te kako doći do nje. Sve ovo staviti će vas na niz iskušenja – između isplate dividende ili kupovine novog vlaka,postavljanja pruge,unapređenja infrastrukture....
Naravno ništa vam ne stoji na putu da „sjedite na dvije stolice“ pa za jednu od vaših kompanija odaberete pokroviteljstvo države.U oba slučaja vi tj. vaša kompanija je pod obvezom.
Novci i direktorska mjesta u ovoj igri mogu se kretati u svim smjerovima,ne nužno na našu korist.Dovoljno je da prodajom dionica određene firme prenesete vlasnička prava na drugog igrača,koji u sada posrnuloj firmi može očekivati niz neugodnosti ili svojim umijećem može još dodatno izvući nešto novca.Od mnoštva mogućnosti posebno izdvajam namjeru smanjivanja udjela u nekoj od vaših 5-6 kompanija kako bi ista prešla u neaktivno stanje.Kao pravni subjekt ona i dalje postoji,kao i što postoje neoprezni dioničari sa udjelom u istoj firmi,gdje sve kulminira potražnjom refinanciranja neaktivne kompanije te banka povlači određeni broj dionica – od ostalih igrača ,do malicioznog prodavanja dionica konkurenta u bloku kako bi čim više oborili cijenu.
Bankrot nastaje kada firma zbog niza propusta (namjernih i ne namjernih) nije u mogućnosti kupiti vlak ili servisirati svoje obveze,podrazumjeva se da ovakvu priliku ne treba propustiti ako u trezoru firme ima još koja dionica ili nešto novca



Potreba kupovine novih vlakova,održavanja istih,poboljšanja infrastrukture zahtjevati će od vas pravo umijeće u pronalasku kapitala kako bi ostali konkurentni.Bilo bi mi nemoguće navesti sve financijske metode koje je moguće primjeniti tijekom igre,spajanja kompanije,održavanja kompanije bez direktora,refinanciranje,opcije ....ukoliko primjenite stvarne ekonomsko/administrativne alate nećete pogriješiti.
Kada odemo sa bučnog i užurbanog burzovnog podija dolazimo do operativnog dijela.Postoje tri tipa vlakova teretni,lokalni i ekspresni svaki sa zasebnim značajkama različitim prihodima ,potrebno je uskladiti dozvolu za vrstu vlaka koji imate i točno definirati rutu koja će donijeti profit,posjedovati konekciju (stanice) na početnom i završnom stajalištu...ali treba biti bezbrižan jer tu je i konkurencija koja će se potruditi da vam smanji prihode na terenu postavljajući svoje stanice.Osobe slabih živaca naročito će cijeniti mogućnost, da ukoliko je vaše početno mjesto zauzeto od strane druge kompanije,istu slobodno možete ukloniti o trošku vlasnika.Unaprijeđenje pruge i postavljanje novog hexa takođe uklanja sve prisutne kompanije radi radova...
Operativni dio takođe je vrijeme za spajanje dvije kompanije čiji direktor može biti jedna osoba, ili imate dogovor sa drugim direktorom a kako bi ostvarili potrebno početno i završno stajalište,jedna kompanija,po vašem izboru se gasi u tom slučaju dobivate od banke dionice u odnosu 2:1,novonastaloj kompaniji sada se dodaje imovina ugašene i posao ide dalje...

Portfelj kompanije.


Kupovina vlaka izuzetno je bitna stavka koja utječe na cijenu dionica i ukupnu vrijednost kompanije,niz pogrešnih odluka na terenu može vas ostaviti bez prihoda,jer upravo ti prihodi definiraju događanja na burzi i obratno.Svaki tip vlaka (lokalni,teretni i ekspress) ima različitu formulu izračuna prihoda i mogućnost dodatne zarade koja ovisi od vaše strategije gradnje pruga.
Pažljivim odabirom tipa vlaka i profitabilne rute, sa novom prugom, donijelo bi najviše novca i povećalo cijenu dionica,nešto što konkurencija neće promatrati mirno.
Bitno je i napomenuti da igrač koji prvi uspije kupiti noviji model vlaka,sve ostale vlakove momentalno šalje u staro željezo,pa je potrebno razmisliti o dodatnom trošku garancije prilikom kupnje,omogućujući da vlak ostane operativan za neko vrijeme.Ulaganje u infrastrukturu,stanice ,bolju prugu samo je jedan od načina da si osigurate prihode ali i vašoj konkurenciji.
Jednom kada su ispunjeni svi uvjeti da vlak može krenuti prvi novac počinje da se slijeva u trezor kompanije...
Ovdje sam samo donekle „zagrebao“ dubinu i povijesnu točnost do koje ova simulacija ide.Igra završava pojavom prvog LNER (Liner) vlaka ili postizanjem max. cijene dionica na burzi, nakon čega slijedi nacionalizacija,pritisnuti ovim saznanjima potrebno je izvući maximalni osobni profit,novac u kompaniji se ne računa, jer osobni profit će odrediti konačnog pobjednika.
Unatoč prividnoj kompleksnosti,pravila su vrlo lako razumljiva,igranje je brzo i dinamično, kao i 1830: Railways & Robber Barons ne zamara se dužinom svog trajanja 4-6 iznimno zanimljivih sati, u kojima će prenijeti osjećaj nekog prošlog vremena, i učiniti da i vi budete aktivni učesnik željezničke utrke.Tople preporuke.